Folk ser inte

Ibland blir jag så fruktansvärt frustrerad. På just det att folk inte ser saker som händer runt omkring. Jag menar inte alls att jag alltid gör det men jag skulle i alla fall säga att jag gör det mer än andra. Sen har väl jag lärt mig ganska många olika sätt hur folk visar sina känslor t.ex. en person jag känner som skakar på benet när hen är ledsen. Jag, när jag ”gråter inombords” som jag brukar kalla det, vilket betyder att jag egentligen borde gråta men inte känner för att göra det just där och just då, så skakar hela min kropp och jag skulle beskriva det som att man får en rysning fast den går aldrig över utan man bara fortsätter skaka. Inte som när jag är supernervös och blir knäsvag utan bara skakar, skakar och skakar.

Jag kan lätt förstå att man kan ha svårt att reagera när saker händer och att vissa blir handlingsförlamade även om jag inte själv blir det men när det gäller psykisk ohälsa så förstår inte jag hur man inte kan reagera! Ibland handlar inte jag heller när jag ser att någon mår dåligt men jag förstår inte varför. Hur man bara kan låta sånt försvinna under ytan? Och det är ju det som är grejen med allt psykiskt. Det är under ytan, många visar inte ens att de mår dåligt. Men man får ändå på något sätt försöka tolka en människas budskap. Jag tror att om man inte mår så bra så tror man att man sänder ut tydliga signaler men det är inte säkert att man gör det. Bara för att jag vet hur jag gör när jag mår dåligt betyder ju inte det att andra gör det.

Men sånt som jag absolut får rådamp på det är när folk vet hur jag beter mig när jag inte mår bra men ändå inte reagerar. Varför? Du kanske inte orkar hjälpa just idag, men alla andra dagar då? Ja men palla, någon annan får göra det tänker du då men tänk den dagen när jag inte pallar längre, för att du inte gjort något för att hindra min psykiska ohälsa. Fatta vad du kommer känna dig skyldig om jag skulle försöka skada mig själv.

Men Anna ser. Anna, min mentor hon verkar se allt. Och det märks att hon verkligen bryr sig så stor eloge till henne ❤

Kommentera

